Πιέσεις Μπόμπολα να αναλάβει το έργο που «μπλοκάρει» η Siemens
Στον αέρα βρίσκεται εδώ και 20 μήνες η λειτουργία 7 νέων σταθμών του μετρό, λόγω της εμπλοκής της Siemens, με αποτέλεσμα να υπάρχει άμεσος κίνδυνος να απενταχθούν από την χρηματοδότηση των επεκτάσεων του μετρό 374 εκαστ. Ευρώ! Αυτό το ενδεχόμενο έχει εξελιχθεί σε εφιάλτη για τους εργολάβους, οι οποίοι διεκδικούν τις επεκτάσεις του μετρό στον Πειραιά, ένα έργο 515 εκατ. ευρώ. Στην περίπτωση που η χρηματοδότηση των 374 εκατ. ευρώ από τα κοινοτικά προγράμματα χαθεί, τότε είναι βέβαιο ότι ο διαγωνισμός για την επέκταση του μετρό στον Πειραιά θα καθυστερήσει για άγνωστο διάστημα. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα να μείνουν «κολλημένοι» στις ράγες του μετρό πέντε κοινοπραξίες που διεκδικούν το έργο των επεκτάσεων και να υποστούν οι εργολάβοι ένα ακόμα πλήγμα στην κατασκευαστική τους δραστηριότητα, η οποία είναι πλέον σχεδόν μηδενική.
Τις επεκτάσεις διεκδικούν οι κοινοπραξίες του Άκτορα του Γιώργου Μπόμπολα με την Τέρνα του Γιώργου Πειστέρη, η J & P Άβαξ του Δάκη Ιωάννου με τις Ghellaspa – Aistomtransportsa, η Μοχλός του Κων/νου Στέγγου με την ισπανική Dragados, η ΑΕΓΕΚ του Γιάννη Μαρούλη με τις Impregilo – Seli – Ansaldo και οι FCC Construccin – Aipine Bau GMBH.
Το πρόβλημα που θέτει σε κίνδυνο τα 374 εκατ. ευρώ δημιουργεί η Siemens, η οποία δεν έχει τοποθετήσει ορισμένα λειτουργικά συστήματα στους 7 νέους σταθμούς, σε 4 στα προάστια (Ηλιούπολη, Αργυρούπολη Άλιμος και Ελληνικό) δύο στα δυτικά (Περιστέρι και Ανθούπολη) και ένα σταθμό προς Χαϊδάρι. Το σκάνδαλο της Siemens, το οποίο έχει κλείσει σε επίπεδο πολιτικής διερεύνησης, έχει «παγώσει» κάθε σχέση του δημοσίου με τη γερμανική εταιρεία. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μη υπογράφεται από τον υπουργό Μεταφορών Γιάννη Ραγκούση η σύμβαση για την τοποθέτηση του συστήματος που είναι απαραίτητο για την ασφαλή λειτουργία του δικτύου. Αν δεν λειτουργήσουν οι επεκτάσεις μέσα στις προθεσμίες οι νέοι σταθμοί, τότε θα προχωρήσει η διαδικασία διακοπής της χρηματοδότησης των 374 εκατ. ευρώ.
ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Η Siemens συμμετείχε στον διαγωνισμό, τον οποίο κέρδισε με προσφορά ύψους 45 εκατ. ευρώ, όχι όμως αυτόνομα. Η γερμανική εταιρεία μετείχε στο σχήμα Άκτωρ – Τέρνα ως υπεργολάβος.
Η μοναδική λύση για την κυβέρνηση, είναι να δώσει σε άλλον το θέμα της σηματοδότησης που έχει ξεκινήσει αλλά έχει διακόψει η Siemens. Προς αυτή την κατεύθυνση, σύμφωνα με πληροφορίες, πιέζει ο Γιώργος Μπόμπολας, με στόχο να πάρει η κοινοπραξία του το έργο, καθώς εκείνος (μαζί με τον Γ. Περιστέρι) είχε δώσει την υπεργολαβία στη Siemens. Το πρόβλημα βέβαια είναι ότι το έργο πρέπει να ξεκινήσει από την αρχή, καθώς το σύστημα σηματοδότησης που διαθέτει η πλευρά Μπόμπολα – Περιστέρη (το οποίο προτείνει σε συνεργασία με άλλη εταιρεία) δεν είναι συμβατό με αυτό που έχει ήδη εγκαταστήσει η Siemens στους παλαιότερους σταθμούς. Υπάρχει όμως και άλλο ζήτημα που προβληματίζει το υπουργείο Μεταφορών.
Στην περίπτωση που δοθεί σε άλλον ανάδοχο το έργο, θα απαιτηθούν επιπλέον 20 εκατ. ευρώ, τα οποία δεν είναι σίγουρο ότι θα εγκριθούν από τα κοινοτικά προγράμματα και στο ταμείο του κράτους δεν υπάρχουν. Επίσης, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των στελεχών του υπουργείου θα απαιτηθούν 3 περίπου χρόνια για να τοποθετήσει ο νέος πάροχος το σύστημα σηματοδότησης, χρόνος που είναι απαγορευτικός και σίγουρα θα οδηγήσει στην απώλεια των κονδυλίων των 374 εκατ. ευρώ.
Με αυτά τα δεδομένα πάντως, θεωρείται σίγουρο ότι δεν πρόκειται να λειτουργήσει κανείς από τους νέους σταθμούς μέσα στο 2011, καθώς ακόμα κι αν συνέχιζε τώρα η Siemens, θα χρειαζόταν 6 μήνες για τους σταθμούς των δυτικών προαστίων (που έπρεπε να είχαν παραδοθεί από το 2008) έως 12 μήνες για τους σταθμούς των νοτίων προαστίων.
Η πρόταση του Γιώργου Μπόμπολα να αναλάβει η κοινοπραξία Άκτορα – Τέρνα το έργο της σηματοδότησης, αφορούσε αρχικά τον σχεδιασμό και την κατασκευή της αναβάθμισης του Κέντρου Ελέγχου του Μετρό στο Σύνταγμα, το οποίο δεν έχει προχωρήσει καθόλου και θα μπορούσε να τοποθετηθούν εκεί συστήματα άλλων εταιρειών, χωρίς να υπάρχει πρόβλημα συμβατότητας με αυτά της Siemens. Με την ανάληψη του Κέντρου Ελέγχου στο Σύνταγμα, ο Γιώργος Μπόμπολας θα είχε συγκριτικό πλεονέκτημα, ώστε να αναλάβει και τους 7 νέους σταθμούς.
Όλοι πίστευαν ότι το θέμα θα έληγε με την προσφυγή στο Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο όμως έδωσε τον περασμένο Ιούνιο (από τον Μάρτιο που ανέλαβε το θέμα) το «πράσινο φως». Η διαβεβαίωση του τότε υπουργού Μεταφορών Δημήτρη Ρέππα, ότι μέσα στο καλοκαίρι θα υπογραφούν οι νέες συμβάσεις, δεν τηρήθηκε. Τώρα, όσο κι αν επισπευθεί η κατάσταση, ακόμα κι αν αναλάβει η κοινοπραξία Μπόμπολα – Περιστέρη, η λειτουργία των νέων σταθμών τοποθετείται για το 2012.
Στην περίπτωση που δοθεί σε άλλον ανάδοχο το έργο, θα απαιτηθούν επιπλέον 20 εκατ. ευρώ.
Στο… περίμενε και για τους νέους συρμούς
Ο εκτροχιασμός των επεκτάσεων δημιουργεί και ένα άλλο τεράστιο πρόβλημα, που μπορεί να έχει σοβαρές οικονομικές συνέπειες για το δημόσιο. Η καθυστέρηση της υλοποίησης του συστήματος σηματοδότησης έχει αποτέλεσμα να μη προχωράει η προμήθεια των 17 νέων συρμών του μετρό, που έχουν παραγγελθεί στην Κορέα, ύψους 152 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με την Αττικό Μετρό, ο πρώτος συρμός αναμένεται να παραληφθεί μέσα στο τρέχοντα μήνα. Υπάρχει όμως ένα σοβαρό πρόβλημα. Ο συρμός δεν θα μπορεί να δοκιμαστεί, γιατί λειτουργεί μόνο με το σύστημα Siemens. Τι πρέπει να γίνει στην περίπτωση αυτή; Να βρεθεί το νέο σύστημα που θα προτείνει ο νέος ανάδοχος του έργου και να «περάσει» και στους συρμούς. Αυτό δηλαδή σημαίνει ότι θα πρέπει οι Κορεάτες να περιμένουν μέχρι να τους δοθεί το νέο σύστημα. Κανείς όμως δεν γνωρίζει, αν η καθυστέρηση αυτή ή αλλαγή θα κοστίσει επιπλέον των 125 εκατ. ευρώ.
ΠΗΓΗ: secretnews2011.blogspot.com