ΒΑΣΙΛΗΣ ΘΕΟΧΑΡΑΚΗΣ: Η στρατηγική επέκταση του «Mr NISSAN»



Πώς ο «αυτοκινητάς» που ξεκίνησε 
από ένα συνεργείο μπήκε δυναμικά
στις τράπεζες, τη ναυτιλία, 
τις ασφάλειες και την υγεία

Μέσα σε… φόντο μελανών χρωμάτων που «σκιάζουν» την αγορά των αυτοκινήτων καλείται να ισορροπήσει ο Βασίλης Θεοχαράκης. Ο «ζωγράφος» της Nissan χρησιμοποιεί όλα τα εργαλεία του για να δημιουργήσει την… αντίθεση, κόντρα στον ανταγωνισμό και στην κρίση που έχει επιφέρει κραχ στον κλάδο των τεσσάρων τροχών της τάξεως του 40%.
Ο επιχειρηματίας, ο οποίος από ηλικία 17 ετών «γκάζωσε» στην οικογενειακή επιχείρηση στο πλευρό του πατέρα του και ανέλαβε το «τιμόνι» της πριν από 31 χρόνια, έχει καταφέρει να «χτίσει»
μια αυτοκρατορία μέσα από «χρυσές» επενδύσεις και ισχυρές γνωριμίες στη στεριά και στη… θάλασσα με όποιο ρίσκο και αν ενέχουν αυτές εν καιρώ οικονομικής δυσχέρειας.
    Ο όμιλος Θεοχαράκης διαθέτει ένα από τα ισχυρότερα χαρτοφυλάκια με τοποθετήσεις από τον τραπεζικό τομέα και τις ασφάλειες, μέχρι τη ναυτιλία, την υγεία και την κλωστοϋφαντουργία. Όμως, οι υψηλές ταχύτητες της αγοράς των ΙΧ ήταν εκείνες που πάντα τον εξίταραν. Ακόμη και σήμερα που οι πωλήσεις βρίσκονται σε ελεύθερη πτώση, η Nissan με «όπλο» της την ποιότητα που προσδίδει το ισχυρό ιαπωνικό brand name της, αλλά και το ισχυρό πελατολόγιο που έχει καταρτίσει ο επικεφαλής της και η στρατηγική των ανταγωνιστικών τιμών που αξιοποιεί περισσότερα σε σχέση με τους αντιπάλους του, την κατατάσσουν μεταξύ των πέντε μεγαλύτερων εισαγωγικών αντιπροσωπειών στην Ελλάδα. Δεν είναι τυχαίο πως οι πωλήσεις της σημείωσαν οριακή μείωση της τάξεως του 1,9% στα 204 αυτοκίνητα τις πρώτες μέρες του Αυγούστου, από 209 έναν χρόνο νωρίτερα. Ήταν το καλύτερο «δώρο» για την οικογένεια Θεοχαράκη, η οποία γιόρτασε τα «γενέθλια» 50 χρόνων της εταιρείας πριν από μερικές βδομάδες στο Μέγαρο Μουσικής.
    Και επειδή το επιχειρείν, όπως και η ζωγραφική διέπεται από «χρώματα» αντίθετα πολλές φορές, η έτερη μάρκα αυτοκινήτων που αντιπροσωπεύει η εταιρεία, η Peugeut ακολούθησε την ίδια περίοδο αντίστροφη πορεία. Πούλησε μόλις 86 μοντέλα έναντι 123 το 2010, παρουσιάζοντας κάμψη της τάξεως του 30,1%. Ο ίδιος ο κ. Θεοχαράκης έχει προβλέψει πως μελλοντικά θα δημιουργηθούν σούπερ μάρκετ ΙΧ και συνεπώς δε θα έχει νόημα να εισάγει κανείς συγκεκριμένα μοντέλα. Πάντως, ο ίδιος πριν από μερικά χρόνια τάραξε τα… νερά της αγοράς, αφού ήταν από τους πρώτους που επένδυσαν 7,6 εκατ. ευρώ στα κέντρα διανομής και εκπαίδευσης αυτοκινήτου από τα οποία αποκομίζει σημαντικά κέρδη. Υπήρξε και από εκείνους που δεν δίστασαν να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους και στην παραγωγή αυτοκινήτων, ιδρύοντας πριν από 30 χρόνια το πρώτο εργοστάσιό του στο Βόλο. Μια μονάδα που λειτούργησε για μια 15ετία, αλλά έκλεισε όταν οι συνθήκες άλλαξαν άρδην στην αγορά, μην καταφέρνοντας να εξασφαλίσει κάποια σημαντικά συμβόλαια και επιδοτήσεις από το κράτος, ώστε να μπορέσει να διατηρήσει τη μονάδα συναρμολόγησης.
    Υπό την… ομπρέλα του ομίλου του λειτουργούν και οι εταιρείες Tecom και Toetec, οι οποίες παράγουν καθίσματα για αυτοκίνητα και προηγμένη τεχνολογία αντίστοιχα.

ΟΙ ΑΛΛΕΣ BUSINESS

    Ως επιχειρηματίας παλαιάς κοπής, ο Βασίλης Θεοχαράκης θέλει να είναι πρώτος, να τα ελέγχει όλα και στις διαπραγματεύσεις είναι σκληρός. Γι’ αυτό και όταν πήρε τη μεγάλη απόφαση να εμπλακεί και σε άλλους χώρους, πέρα από τον γνώριμο για εκείνον, τα αυτοκίνητα πολλοί μίλησαν για ρίσκο. Άλλοι πάλι κάνουν λόγο για «έξυπνη» επενδυτική κίνηση, αφού είναι θιασώτης της φιλοσοφίας πως «δεν βρίσκονται όλα τα αβγά σε ένα καλάθι» και έτσι εξισορροπεί τις όποιες απώλειες σε έναν κλάδο με τα κέρδη και τα έσοδα ενός άλλου.
    Ο «Μr Nissan» μόλις πριν από τέσσερις μήνες «πάτησε πόδι» στις ασφάλειες, μπαίνοντας στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας «ΑΣφάλειαι Μινέττα» μέσω της αύξησης κεφαλαίου ύψους 15,4 εκατ. ευρώ στην οποία προχώρησε η εταιρεία. Η παρουσία του, σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, αποτελεί εγγύηση για την περαιτέρω ανάπτυξη της ασφαλιστικής σε αυτές τις εξαιρετικά δύσκολες οικονομικές συνθήκες. Άλλοι πάλι μίλησαν για παράτολμο βήμα δεδομένου ότι ο ασφαλιστικός κλάδος έχει δεχτεί ισχυρό πλήγμα από τη μείωση των ασφαλιστικών συμβολαίων και την αδυναμία αποπληρωμής των ασφάλιστρων από τους πελάτες. Ο ίδιος ο επιχειρηματίας ωστόσο το τόλμησε, αφού δέλεαρ γι’ αυτόν αποτέλεσαν τα κέρδη ύψους 8,314 εκατ. ευρώ που είχε η εταιρεία το 2010 και η συνολική παραγωγή 127 εκατ. ευρώ.
    Από την αρχή σχεδόν της επιχειρηματικής του διαδρομής ο Βασίλης Θεοχαράκης ασχολήθηκε και με το τραπεζικό σύστημα. Γι’ αυτό και όταν τον ρωτούν τι είναι πιο δύσκολο να ιδρύει κάποιος μια τράπεζα ή να τη ληστεύει, απαντά αφοπλιστικά. Το να ιδρύεις μια τράπεζα είναι δύσκολο. Το να τη ληστεύεις, κακό. Το να την διοικείς ακόμη δυσκολότερο. Μέτοχος στην Marfin Ernatia Bank, ο επιχειρηματίας έχει καταφέρει να βρει το σημείο ισορροπίας με τους υπόλοιπους μετόχους και δη με τον ισχυρό άντρα της MIG, Ανδρέα Βγενόπουλο. Στην αρχή της συνεργασίας τους τα πράγματα δεν ήταν εύκολα. Επειδή ο Θεοχαράκης ήταν από τους πρώτους που μαζί με μια ομάδα επιχειρηματιών υπό τον αείμνηστο τραπεζίτη, Αναστάσιο Μπούμη σκέφτηκαν τον Ιούλιο του 1991 να δημιουργήσουν την Εγνατία Τράπεζα, η προσπάθεια προσέγγισής του από τον Βγενόπουλο, όταν η MIG ήθελε να την εξαγοράσει ήταν δύσκολη. Πειραιώτικο «κεφάλι» ο Mr Nissan με πείσμα. Άλλωστε, η τράπεζα γρήγορα γιγαντώθηκε, δραστηριοποιήθηκε στις αγορές μεγάλων ιδιωτικών πελατών, επεκτάθηκε στην ηλεκτρονική τραπεζική και όλα αυτά αποτέλεσαν και κίνητρα και για τους Άραβες της Marfin να την αποκτήσουν. Τελικά η χρυσή τομή βρέθηκε και έτσι πλέον ο Θεοχαράκης απολαμβάνει τα κέρδη που του αποδίδει ύψους 71 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του έτους. Αλλά ούτε και η υγεία έμεινε έξω από το επενδυτικό χαρτοφυλάκιο του επιχειρηματία. Έχει αποκτήσει το 30% της εταιρείας Περσεύς που ελέγχει το θεραπευτήριο Metropolitan και ασκεί και καθήκοντα προέδρου στο Διοικητικό Συμβούλιο. Ο «ιός» της κρίσης έχει πλήξει και τον συγκεκριμένο τομέα ωστόσο με αποτέλεσμα να «τρέχει» για να περιορίσει τις απώλειες που μετρώνται και σε μείωση εσόδων. Ο κλάδος της ιδιωτικής υγείας έχει επηρεαστεί από τις περικοπές στα εισοδήματα των ασφαλισμένων κατά 25%.
    «Χρυσές» έχουν αποδειχτεί και οι επενδύσεις του στην θάλασσα μέσω της «Teo Shipping», η οποία διαχειρίζεται πλοία ξηρού φορτίου και πλοία μεταφοράς container. Τα πλοία της ναυτιλιακής, η οποία ιδρύθηκε το 1976, ταξιδεύουν όλα με ξένη σημαία. Τέλος, διαθέτει την εταιρεία φυτικών καλλυντικών «Τεορός ΑΒΕΕ», αποκλειστικό αντιπρόσωπο των καλλυντικών Yves Roscher, αλλά και την κατασκευαστική TEOΔΟΜΗ.

Ο επιχειρηματίας κατέχει το 30% του Metropolitan, συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο της Μινέττα και της Marfin Egnatia Bank και διαθέτει την ναυτιλιακή Teo Shipping