Σύγχρονο διυλιστήριο, Coral και Αίγυπτος τα τρία «όπλα» του Β. Βαρδινογιάννη
Η δυναμική που αναπτύσσει η Motor Oil εν μέσω ύφεσης, η εντυπωσιακή αύξηση της παραγωγής και η εκτίναξη εσόδων και κερδών που αποφέρει η στρατηγική του ομίλου Βαρδινογιάννη, έχει κερδίσει την απόλυτη εμπιστοσύνη των ξένων χρηματιστηριακών αναλυτών, που την θεωρούν πλέον το πιο «δυνατό χαρτί» στη διεθνή πετρελαϊκή αγορά.
Οι μεγαλύτεροι ξένοι οίκοι, στην ουσία υποχρεώθηκαν να εμπιστευτούν πλήρως τη Motor Oil, αφού πολλές φορές στο παρελθόν είχαν διαψευστεί στις εκτιμήσεις τους. Σε δημοσκόπηση του Reuters οι αναλυτές εκτιμούσαν ότι η Motor Oil θα είχε το 2010 μείωση κερδών κατά 7% και ότι θα ανέλθουν στα 100 εκατ. ευρώ.
Τα νούμερα όμως τους διέψευσαν, καθώς η ελληνική βιομηχανία καυσίμων είχε αύξηση κερδών κατά 21,45%, τα οποία έφθασαν στα 130,96 εκατ. ευρώ έναντι 107,95 εκατ. ευρώ το 2009.
Οι αναλυτές προβληματίστηκαν και για το πρώτο εξάμηνο του 2011 προέβλεπαν μικρή άνοδο κερδών. Και πάλι έπεσαν έξω.
H Motor Oil αύξησε τις πωλήσεις κατά 69% στα 4,14 δις. ευρώ από 2,44 δις ευρώ και τα καθαρά κέρδη ανήλθαν στα 105,25 εκατ. ευρώ από 19,57 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου χρόνου.
Αυτή η ανοδική πορεία της Motor Oil προκάλεσε την στροφή των ξένων αναλυτών που δείχνουν να εμπιστεύονται πλέον σε απόλυτο σχεδόν βαθμό την ελληνική βιομηχανία καυσίμων. Η Goldman Sachs εντάσσει τη Motor Oil στην υψηλότερη διαβάθμιση της πανευρωπαϊκής λίστας ως κορυφαία επιλογή της και δίνει τιμή-στόχο τα 11,30 ευρώ από 10,90 προηγουμένως. Η Deutsche Bank, δίνει τη Motor Oil στα top-pick μεταξύ όλων των διυλιστηρίων στην Ευρώπη και δίνει τιμή-στόχο στα 11,40 ευρώ, επιβεβαιώνοντας την ισχυρή θέση της ελληνικής εταιρίας. Από την πλευρά της η Barclays δίνει τιμή-στόχο 11 ευρώ, τονίζοντας ότι η εταιρία είναι μια από τις καλύτερες στον κλάδο της διύλισης, καθώς επωφελείται από την ελκυστική τοποθέτησή της και την ανέλικτη διαμόρφωση. Τιμή-στόχο τα 12 ευρώ δίνει, από ελληνικής πλευράς, η Εθνική Χρηματιστηριακή.
Γι’ αυτή την ισχυροποίηση και την αναρρίχηση στην κορυφή της Ευρώπης, ο όμιλος του Βαρδή Βαρδινογιάννη διαθέτει τρία πανίσχυρα όπλα. Το νέο σύγχρονο διυλιστήριο στους Αγίους Θεοδώρους, την Coral, θυγατρική της Avin στο χώρο των βενζινών που αξιοποιεί το πρώην δίκτυο της Shell και της Vegas Oil στην Αίγυπτο.
Η υψηλή κερδοφορία το πρώτο εξάμηνο οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση της παραγωγής, λόγω της λειτουργίας του νέου σύγχρονου διυλιστηρίου και στους χαμηλότερους φόρους. Το νέο διυλιστήριο άρχισε να λειτουργεί τον Μάιο του 2010 και οδήγησε σε αύξηση της παραγωγής της τάξης του 23% το πρώτο εξάμηνο, στοςυ 4,51 εκατ. μετρικούς τόνους καυσίμων. Η νέα μονάδα ανεβάζει σε περισσότερα από 170.000 βαρέλια ημερησίως τη δυνατότητα επεξεργασίας αυξάνονται και με βάση τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου, ο στόχος της Motor Oil να ανέλθει, ο όγκος της παραγωγής στους 9 εκατ. τόνους στο τέλος του χρόνου, καθίσταται κάτι περισσότερο από εφικτός.
Σημειώνεται ότι η νέα μονάδα αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στον τομέα της ενέργειας στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια και η λειτουργία της συνετέλεσε τα μέγιστα στην αύξηση των πωλήσεων κατά 69%. Παραδοσιακά περίπου το 50% της παραγωγής της Motor Oil σε πωλήσεις πετρελαϊκών προϊόντων στη διεθνή αγορά, ποσοστό που διευρύνθηκε μετά την οικονομική κρίση στην Ελλάδα. Με την στρατηγική του εξαγωγικού προσανατολισμού, ο όμιλος Βαρδινογιάννης καταφέρνει, όχι μόνο να αντιμετωπίζει με επιτυχία την πτώση της εγχώριας ζήτησης αλλά και να επεκτείνεται σε νέες αγορές, ανταποκρινόμενος στις διεθνείς μεταβολές.
ΤΟ ΔΙΚΤΥΟ
Με τον «αέρα» των υψηλών κερδών ο όμιλος Βαρδινογιάννη σχεδιάζει τις κινήσεις του και στη συρρικνούμενη εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών, ώστε να διευρύνει τα μερίδιά του μέσα στο 2011. Ο πρώτος στόχος επετεύχθη, καθώς η Motor Oil επωφελήθηκε από την άνοδο των διεθνών τιμών πετρελαίου, αφού τα αποθέματα της Motor Oil σε πετρέλαιο αποτιμώνται υψηλότερα. Αυτό προσέδωσε στον όμιλο ένα κέρδος 24 εκατ. ευρώ, έναντι κέρδους 2 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο περύσι.
Το μέριδιο της επιχείρησης στην ελληνική αγορά των καυσίμων αυξήθηκε στο 26,6% από 25,4%, που οφείλεται στην αποτελεσματικότητα του δικτύου λιανικής, μέσω της Avin και της Coral και την ποιότητα των προϊόντων.
Στην αγορά των βενζινών, το μερίδιο της Motor Oil ανήλθε στο 28,7% το χρόνο που πέρασε έναντι 24,2% το 2009, όταν το 2007 βρισκόταν στο 21,7%. Η ισχυρότερη θυγατρική του ομίλου Coral, η οποία αξιοποιεί το πρώην δίκτυο της Shell με 700 πρατήρια, κατέχει την πρώτη θέση στην αγορά βενζινών με μερίδιο 17,4% το 2010 έναντι 15,96% πριν από ένα χρόνο.
Εξάλλου η Avin που ήταν η ισχυρότερη θυγατρική του ομίλου πριν από την εξαγορά της Shell με 580 πρατήρια κατέχει την τέταρτη θέση στη συνολική αγορά λιανικής.
Στελέχη της εταιρίας εκφράζουν αισιοδοξία για την πορεία του 2011 την οποία στηρίζουν στην αναβάθμιση των πρατηρίων της Shell από την Coral και το λανσάρισμα βελτιωμένων προϊόντων, όπως η νέα βενζίνη Vpower.
H AIΓΥΠΤΟΣ
Φλέβα «μαύρου χρυσού» αποδεικνύεται η Αίγυπτος για τον όμιλο Βαρδινογιάννη. Παρά τα προβλήματα των προηγούμενων μηνών από τις ταραχές, η δραστηριότητα της Vegas Oil και Gas, στην οποία ο Βαρδής Βαρδινογιάννης κατέχει πλειοψηφικό ποσοστό καθώς και τη διαχείριση, έμεινε ανεπηρέαστη. Έτσι, η παραγωγή πετρελαίου στα πεδία Al Amir SE και Geyad στην Αίγυπτο, σταθεροποιήθηκε στα επίπεδα των 8.000 βαρελιών ημερησίως από τα 6.000 βαρέλια πριν από δύο περίπου μήνες.
Η Vegas Oil συνεχίζει τις ερευνητικές εργασίες και στα δυο πεδία και αναμένονται και νέες διατρήσεις. Σύμφωνα με τις ενδείξεις που έχουν τα στελέχη της εταιρίας του Β. Βαρδινογιάννη οι ενέργειες αυτές είναι πολύ πιθανόν να αυξήσουν ακόμη περισσότερο τα αποθέματα πετρελαίου που έχουν ήδη αποκτηθεί, ενισχύοντας ακόμη τη θέση των ελληνικών συμφερόντων εταιρίας στην Αίγυπτο αλλά και τη διεθνή αγορά.
Η Goldman Sachs εντάσσει τον ελληνικό όμιλο στην υψηλότερη διαβάθμιση της πανευρωπαϊκής λίστας
Ανθεκτική και στο «χτύπημα» της Λιβύης
Η ανθεκτικότητα της Motor Oil στις απρόβλεπτες εξελίξεις στον διεθνή χώρο, αποδείχθηκε και στη Λιβύη. Οι ταραχές στη χώρα που συνεχίζονται, δεν είχαν σημαντικές επιπτώσεις στον ελληνικό όμιλο. Σύμφωνα με τα στελέχη της Motor Oil, η εταιρεία δεν χρησιμοποιεί πρώτη πετρελαϊκή ύλη από τη Λιβύη. Αν και πέρυσι το 9% των πωλήσεών της κατευθύνθηκε στη χώρα αυτή, η δυναμική της εταιρείας την επέτρεψε εύκολα να βρει τρόπους να υπάρξει αγοραστικό ενδιαφέρον από άλλες αγορές της περιοχής, καθώς στην ευρύτερη περιοχή η ζήτηση παραμένει ισχυρή.
Από την άλλη πλευρά, η Motor Oil, δεν επηρεάστηκε ούτε σε επίπεδο προμηθειών, αν και στο παρελθόν προμηθευόταν λιβυκό πετρέλαιο. Κι αυτό γιατί τον τελευταίο καιρό είχε σταματήσει τις προμήθειες, καθώς τα περιθώρια κέρδους δεν είχαν κριθεί ικανοποιητικά.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ομίλου Βαρδινογιάννη αλλά και των χρηματιστηριακών οίκων, η αγορά στην περιοχή παραμένει ελλειμματική σε σύνθετα προϊόντα, κι αυτό ευνοεί τη Motor Oil.