Πόλεμος της σημαίας στα κρουαζιερόπλοια


ΕΦΟΠΛΙΣΤΙΚΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ ΑΝΤΙΔΡΟΥΝ ΑΚΟΜΗ ΣΤΗΝ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ

Χωρίς ουσιαστικό κίνητρο αφήνει το υπουργείο θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας την προσέλκυση κρουαζιεροπλοίων στην ελληνική σημαία, δεδομένου ότι με τροπολογία που προωθεί για ψήφιση στη Βουλή περιορίζει την επιδότηση για την απασχόληση Ελλήνων ναυτικών μόνο στις εργοδοτικές εισφορές και όχι για το σύνολο των εισφορών, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα.
Ορισμένοι κύκλοι στην Ακτή Μιαούλη ερμηνεύουν την κίνηση αυτή ως «τη χαριστική βολή» στα ελληνικά κρουαζιερόπλοια και ως προμήνυμα της πλήρους απελευθέρωσης της κρουαζιέρας, χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Υπενθυμίζεται ότι με τον νόμο 3409/2005 (γνωστός ως νόμος Κεφαλογιάννη) θεσπίστηκαν κίνητρα για την ύψωση της ελληνικής σημαίας σε κρουαζιερόπλοια. Με τις διατάξεις αυτού του νόμου ήρθαν στην ελληνική σημαία έξι κρουαζιερόπλοια, ενώ σήμερα υπάρχουν μόνο τρία, το «Κρυστάλ», το «Καλυψώ» και το «Εμεραλντ», που ανήκουν στον όμιλο Louis Gruises, συμφερόντων του Ελληνοκύπριου εφοπλιστή κ. Λοϊζου.
Ναυτιλιακοί κύκλοι υποστηρίζουν ότι με τον νόμο Κεφαλογιάννη ένα κρουαζιερόπλοιο που απασχολούσε 75 Έλληνες ναυτικούς είχε ως επιδότηση 57.000 ευρώ το μήνα. Τώρα, με την προωθούμενη τροπολογία, η επιδότηση αυτή περιορίζεται στα 21.000 ευρώ, αφού στα 22.000 ευρώ ανέρχονται οι μηνιαίες εισφορές των Ελλήνων ναυτικών προς τα διάφορα Ταμεία (επικουρικά, Εστία Ναυτικών, Κεφάλαιο Ναυτικής Εκπαίδευσης, ΝΕΕ, ΠΝΟ κλπ.) και 14.400 ευρώ οι εισφορές προς το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο. Η διαφορά εκμετάλλευσης ενός κρουαζιερόπλοιου με ελληνική σημαία σε σύγκριση με ένα κρουαζιερόπλοιο με ξένη σημαία είναι τεράστια και έτσι καθίσταται πλέον ασύμφορη η ύψωση της ελληνικής σημαίας. Επισημαίνεται ότι σε ένα κρουαζιερόπλοιο με ελληνική σημαία που απασχολεί 75 Έλληνες ναυτικούς και επιπλέον 302 αλλοδαπούς ναυτικούς η μηνιαία μισθοδοσία διαμορφώνεται στα 563.654,44 ευρώ, ενώ σε ένα κρουαζιερόπλοιο με ξένη σημαία, συμβεβλημένο με το ΝΑΤ, που απασχολεί 25 Έλληνες ναυτικούς και 353 αλλοδαπούς ναυτικούς η μηνιαία μισθοδοσία φθάνει τα 489.547,06 ευρώ. Τώρα, ένα πλοίο με ξένη σημαία, μη συμβεβλημένο με το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο, που απασχολεί 25 Έλληνες ναυτικούς και 353 αλλοδαπούς ναυτικούς έχει μηνιαίο εργατικό κόστος μόνο 421.891 ευρώ. Η μηνιαία διαφορά ενός κρουαζιερόπλοιου με ελληνική σημαία και ενός με ξένη σημαία ανέρχεται στα 140.000 και πλέον ευρώ, που σημαίνει ότι σε ετήσια βάση υπερβαίνει το 1,6 εκατ. ευρώ.
            Εικάζεται ότι η κυβέρνηση επιλέγει τον περιορισμό της επιδότησης της εργασίας των Ελλήνων ναυτικών στα υπό ελληνική σημαία κρουαζιερόπλοια, επειδή προσανατολίζεται να απελευθερώσει χωρίς όρους την έλευση ξένων μη κοινοτικών κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά νησιά. Είναι γεγονός ότι οι κυβερνητικές εξαγγελίες για κατάργηση του cabotage για τα μη κοινοτικά κρουαζιερόπλοια δεν βρήκαν την αναμενόμενη απήχηση από τους ξένους ναυτιλιακούς κολοσσούς Royal Caribbean, Costa και Carnival.
            Οι ξένες εταιρείες απέφυγαν εφέτος να ανακοινώσουν κρουαζιέρες με αφετήριο λιμάνι τον Πειραιά ή άλλο ελληνικό λιμάνι, προφασιζόμενες ότι οι προϋποθέσεις που τέθηκαν (ειδικό τέλος ανά επιβάτη, υποχρεωτική προσέγγιση σε λιμάνια, απασχόληση Ελλήνων ναυτικών) δεν τους ικανοποιεί. Βέβαια, παρ’ όλα αυτά, αναμένεται ότι θα επισκεφθούν τουλάχιστον 2 εκατ. επιβάτες με κρουαζιερόπλοια τον Πειραιά, σημειώνοντας αύξηση κατά 20% σε σχέση με την περσινή σεζόν.
            Στόχος της κυβέρνησης είναι να αυξήσει τα ετήσια έσοδα από τις κρουαζιέρες, που σήμερα εκτιμώνται μόλις στα 600 εκατ. ευρώ. Επισημαίνεται ότι οι επιβάτες που επισκέπτονται τη χώρα μας με κρουαζιερόπλοια αντιπροσωπεύουν μόνο το 4,3% του συνολικού αριθμού των διακινηθέντων σε όλα τα ευρωπαϊκά λιμάνια. Σύμφωνα με τα στοιχεία του European Cruise Council, η έμμεση οικονομική επίδραση της κρουαζιέρας στην ευρωπαϊκή οικονομία ανέρχεται σε 34 δις. ευρώ. Σήμερα εκτιμάται ότι περίπου 155 κρουαζιερόπλοια, με χωρητικότητα 176.000 κρεβατιών, πραγματοποιούν κρουαζιέρες στη Μεσόγειο, δεδομένου ότι για τις κρουαζιέρες η Ανατολική Μεσόγειος (Αθήνα, Κωνσταντινούπολη, ελληνικά νησιά, Αίγυπτος, Κύπρος, Ισραήλ, Κροατία) είναι πρώτη επιλογή.

Θαλάσσιος τουρισμός
            Σε αντίθεση με το υπό ελληνική σημαία κρουαζιερόπλοια, το υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων επιδεικνύει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη του  θαλάσσιου τουρισμού, καθώς και του αλιευτικού τουρισμού. Με σχέδιο νόμου που κατέθεσε στη Βουλή, ο υπουργός Γιάννης Διαμαντίδης επιχειρεί να τονώσει τα επαγγελματικά τουριστικά σκάφη, να εξυγιάνει τον χώρο από τους «πειρατές» και να εκσυγχρονίσει τη νομοθεσία προς όφελος των επαγγελματιών και της ενίσχυσης της εθνικής οικονομίας.
            Πρώτος στόχος είναι η καθιέρωση Μητρώου Επαγγελματικών Σκαφών, ώστε να αποκλεισθούν όσοι έχουν παρεισφρήσει στο γιότινγκ, που αφαιρούν έσοδα από τους επαγγελματίες και φοροδιαφεύγουν σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού. Καθιερώνεται άδεια επαγγελματικών πλοίων αναψυχής με διάρκεια πέντε ετών, ενώ τα σκάφη θα έχουν ειδικό σήμα, το οποίο θα υποχρεώνονται να φέρουν εμφανώς στα πλοία αναψυχής, ώστε να διακρίνονται από τα ιδιωτικά πλοία αναψυχής.
            Επίσης, η επιβίβαση άλλων προσώπων, πέραν αυτών που αναφέρονται στη θεωρημένη από τη λιμενική Αρχή του λιμένα αφετηρίας κατάσταση επιβαινόντων, δεν επιτρέπεται, ενώ το επαγγελματικό σκάφος αναψυχής πρέπει να συμπληρώνει κατώτατο ανά πενταετία όριο ημερών ναύλωσης, το οποίο ορίζεται σε 300 ημέρες όταν εκναυλώνεται χωρίς πλοίαρχο και πλήρωμα και σε 200 ημέρες όταν εκναυλώνεται με πλοίαρχο και πλήρωμα και σε 75 ημέρες όταν πρόκειται για χαρακτηρισμένο παραδοσιακό επαγγελματικό πλοίο αναψυχής, ανεξάρτητα από το αν έχει πλοίαρχο ή πλήρωμα.
            Σημαντική ώθηση δίδεται με το σχέδιο νόμου και για τον αλιευτικό τουρισμό, σύμφωνα με το οποίο θα επιτρέπεται η επίδειξη μεθόδων αλιείας, μεθόδων εκτροφής και καλλιέργειας υδρόβιων οργανισμών αλιευτικών μέσων και εργαλείων, ενώ θα αναδεικνύεται ο αλιευτικός πλούτος και η βιοποικιλότητα των υδάτινων οικοσυστημάτων.