Το τελεσίγραφο του Στέλιου Χατζηιωάννου προς τη διοίκηση
της easyJet
Σε σήριαλ με πολλά επεισόδια εξελίσσεται η κόντρα του Στέλιου Χατζηιωάννου με τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της easyJet. Λίγες μόλις μέρες μετά την βράβευση του αερομεταφορέα ως η «δημοφιλέστερη εταιρία χαμηλού ναύλου» από το διεθνές περιοδικό Conde Nast Traveller, ο ιδρυτής και κάτοχος του 38% της αεροπορικής εταιρίας απειλεί με… αντάρτικο το Διοικητικό Συμβούλιο.
Σε ένα γράμμα 11 σελίδων ζητά από την διοίκηση να σταματήσει την παραγγελία των 43 νέων αεροσκαφών,
τύπου Airbus (ο στόλος της easyjet αποτελείται από 186 αεροπλάνα σήμερα) και τονίζει πως πρέπει να λάβουν πλήρη ενημέρωση οι επενδυτές πριν προχωρήσει οποιαδήποτε διαδικασία εξαγοράς τους. Ειδάλλως, σε μια επίδειξη δύναμης, στέλνει τελεσίγραφο πως «αν το ΔΣ δεν λάβει την απαραίτητη συναίνεσή μας και προβούν στην απόκτηση των αεροσκαφών παρά τη θέλησή μας, θα ζητήσω τη σύγκληση της γενικής συνέλευσης των μετόχων και θα αντικατασταθεί ο διευθυντής της εταιρίας». Τα 43 αεροσκάφη εκτιμάται πως θα στοιχίσουν συνολικά κοντά στα 2 δις δολάρια, κάτι το οποίο, όπως τονίζει ο «Mr Easy» θα καταβαραθρώσει τα κέρδη και το μέρισμα των μετόχων της easyJet. Εκείνος έχει ζητήσει εδώ και έναν χρόνο την επαναδιαπραγμάτευση των όρων της σύμβασης που έχει υπογράψει η εταιρεία με την Airbus με σκοπό να μειωθούν οι παραδόσεις των αεροσκαφών και ο στόλος να μην ξεπερνά τα 190 για τα επόμενα τρια χρόνια. Το οικονομικό κλίμα από το 2006, οπότε και ο ίδιος είχε εγκρίνει την αγορά νέων Airbus, έχει αλλάξει άρδην προς το χειρότερο γι’ αυτό και είναι αναγκαίο «να τεθεί το ζήτημα εκ νέου σε ψηφοφορία παρουσιάζοντας η διοίκηση το ακριβές κόστος της αγοράς» γράφει χαρακτηριστικά στην πολυσέλιδη επιστολή του ο κ. Στέλιος Χατζηιωάννου.
Η «επεκτακτική» πολιτική της διοίκησης της αεροπορικής εταιρείας, βρίσκει πλήρως αντίθετα το Ελληνοκύπριο επιχειρηματία, που καθιέρωσε το εμπορικό σήμα «easy» σε μια σειρά από δραστηριότητες και υπηρεσίες, και για έναν ακόμη λόγο, όπως λένε οι καλά γνωρίζοντες. Ο «Sir Stelios» εδώ και μία διετία εναντιώνεται στην επιλογή της διοίκησης να μη διανέμει μέρισμα στους μετόχους, την ώρα που δαπανούνταν χρήματα «άσκοπα» για την τέλεση γάμων onboard, μια από τις «καταστροφικές χρεώσεις» που επιβάρυναν τα ταμεία και τους ισολογισμούς του αερομεταφορέα. Άλλωστε, όπως συνηθίζει να λέει ο ίδιος «οι καλές εταιρείες πρέπει να δημιουργούν υπεραξία για τους μετόχους τους». Άλλοι πάλι έσπευσαν να υποστηρίξουν πως η «επιμονή» του στη διανομή μερίσματος δείχνει να αναζητά ρευστότητα στα ταμεία των εταιριών του ομίλου του «easyGroup», οι οποίες κλυδωνίστηκαν από την οικονομική κρίση και κυρίως η easyCar και η easyOffice. Ο εφοπλιστής πάντως, διαψεύδει οποιαδήποτε πληροφορία για ύπαρξη προβλημάτων ρευστότητας.
Οι μετοχές της easyJet έχασαν το ένα τέταρτο της αξίας τους μέσα στο 2011 και σήμερα η αξία της εταιρίας αποτιμάται σε 2,2 δις δολάρια.
ΚΡΑΤΑΕΙ ΧΡΟΝΙΑ…
Ο «εμφύλιος» στην easyJet δεν είναι πρωτόγνωρος για την εταιρεία. Ο ιδρυτής της, Στέλιος Χατζηιωάννου είχε φτάσει μέχρι το Ανώτατο Βρετανικό Δικαστήριο τη διαμάχη του μεταξύ του ιδίου και της διοίκησης και ιδίως του πρώην διευθύνοντος συμβούλου, Άντι Χάρισον, τον οποίο είχε χαρακτηρίσει «υπερτιμημένο», αφού το μόνο που κατάφερε να αυξήσει στην εταιρία κατά την διάρκεια της θητείας του, ήταν τα μπόνους του.
Τον περασμένο Ιούλιο λοιπόν, εκτός από την στρατηγική για την ενίσχυση του στόλου με την οποία διαφωνούσε ο «Sir Stelios», υπήρχε κι άλλο ένα σημείο τριβής ανάμεσα στις δύο πλευρές. Εκείνο του ονόματος της αεροπορικής εταιρίας.
Οι μετοχές του αερομεταφορέα έχασαν το ένα τέταρτο της αξίας τους μέσα στο 2011 και η αξία του αποτιμάται σε 2,2 δις δολάρια
Ο Στέλιος Χατζηιωάννου κατηγόρησε τους αντιδίκους του για παραβίαση της μεταξύ τους συμφωνίας που προέβλεπε πως το 75% των εσόδων της εταιρίας θα έπρεπε να προέρχονται αποκλειστικά και μόνο από τη δραστηριότητά της στον χώρο των αερομεταφορέων και ζήτησε την «παραίτηση» τους από το εμπορικό σήμα «easy», το οποίο του ανήκει από το 1995. Τελικά η σύγκρουση αυτή έληξε τρεις μήνες αργότερα, αφού οι δύο πλευρές συμβιβάστηκαν. Έτσι, βάσει νέας συμφωνίας η αεροπορική θα κρατούσε το όνομά της, ενώ ο Στέλιος Χατζηιωάννου παραιτήθηκε από το δικαίωμά του να διορίσει τον εαυτό του στο Διοικητικό Συμβούλιο, με την προϋπόθεση ότι η εταιρία θα του καταβάλλει τα πρώτα δύο χρόνια τα ποσά των 3,9 εκατ. λιρών και 4,95 εκατ. λιρών αντίστοιχα και μετά θα υπάρχει μια ετήσια πληρωμή δικαιωμάτων της τάξεως του 0,25% των εσόδων της easyJet. Μάλιστα μετά και τις αλλαγές που έγιναν στην σύνθεση του ΔΣ με την κα Carolyn McCall να αντικαθιστά τον κ. Χάρισον στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, όλοι πίστευαν πως τα πνεύματα είχαν ηρεμήσει ανάμεσα σε μετόχους και διοικούντες. Όχι για πολύ όμως…
Πλήγμα από την απεργία στη Γαλλία
Τα νέα για την easyJet δεν είναι δυσάρεστα μόνο από το «μέτωπο» με τον Στέλιο Χατζηιωάννου. Το δεύτερο «πλήγμα» που δέχτηκε η βρετανική αεροπορική εταιρία χαμηλού κόστους είναι πως για πρώτη φορά στην ιστορία της ήρθε αντιμέτωπη με απεργία των υπαλλήλων της στη Γαλλία.
Ακριβώς στα μέσα της καλοκαιρινής περιόδου το συνδικάτο των αεροσυνοδών αποφάσισε να ξεκινήσει κινητοποιήσεις με αίτημα τις αποζημιώσεις σε περίπτωση ασθένειας ή ατυχήματος εν ώρα εργασίας, όταν τα άλλα συνδικάτα της εταιρίας έχουν υπογράψει αντίστοιχες συμφωνίες με την διοίκηση του αερομεταφορέα.
Η αναστάτωση που δημιουργήθηκε στο επιβατικό κοινό ήταν μεγάλη, ενώ και ο αντίκτυπος στα οικονομικά μεγέθη της εταιρίας από την απώλεια επιβατών για ένα διήμερο δεν είναι αμελητέος, σύμφωνα με πληροφορίες.
Πάντως τα συνολικά έσοδα της εταιρίας στο τελευταίο τρίμηνο (που έληξε τον Ιούνιο) ανήλθαν στα 935 εκατ. στερλίνες, αυξημένο κατά 23,2%.