Ποντάρει στη μεταφορά αερίου

Επένδυση μαμούθ 2,5 εκ. δολαρίων για 11 πλοία LNG από τον Γιάννη Αγγελικούση

Ο Γιάννης Αγγελικούσης είναι ένας από τους θρύλους της ελληνικής ναυτιλίας. Από πολλούς θεωρείται ο μεγαλύτερος Έλληνας εφοπλιστής, ενώ αναμφισβήτητα ο όμιλος Αγγελικούση είναι ένας από τους μεγαλύτερους παγκοσμίως στη διαχείριση πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου.
   
    Σύμφωνα μάλιστα με τη Lloyd’s list θεωρείται ο έκτος ισχυρότερος άνδρας στην παγκόσμια ναυτιλία. Με ένα συνεχές κυλιόμενο πρόγραμμα ναυπήγησης δεξαμενόπλοιων και φορτηγών, ελέγχει στόλο της τάξης των 100 πλοίων.
Φίλοι και εχθροί του αναγνωρίζουν τη διορατικότητα αλλά και τη δυνατότητα του να προσαρμόζεται στις νέες συνθήκες και ανάγκες που δημιουργούνται στην παγκόσμια αγορά. Η πρόσφατη συμφωνία του με τα κορεάτικα ναυπηγεία Daewoo για την κατασκευή ακόμη δύο πλοίων LNG αξίας 400 εκατομμυρίων δολαρίων και η option για την κατασκευή άλλων δύο πλοίων εντάσσεται στο πλαίσιο της δυναμικής επέκτασής του στον τομέα των LNG carriers.
    Με τη συμφωνία ολοκληρώθηκαν οι διαπραγματεύσεις που είχε με τη Daewoo και τη Hyundai για την κατασκευή τεσσάρων LNG, που θα κατασκευαστούν για λογαριασμό της εταιρίας του Ομίλου Maran Gas. Στη Daewoo ναυπηγούνται ακόμη τρία LNG για λογαριασμό του ομίλου ενώ το συνολικό ναυπηγικό πρόγραμμα για την κατασκευή 11 νέων LNG ανέρχεται σε ποσό άνω των 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

ΤΟ «ΕΙΔΕ» ΝΩΡΙΣ
    Ο Όμιλος χρησιμοποιεί σχεδόν αποκλειστικά την ελληνική σημαία και ελέγχει περισσότερο από το 20% της συνολικής μεταφορικής ικανότητας ολόκληρου του υπό ελληνική σημαία στόλου. Ο Ιωάννης Αγγελικούσης, ήταν από τους πρώτους εφοπλιστές που αντιλήφθηκαν από νωρίς τις τεράστιες δυνατότητες που παρέχει ο κάδος των LNG που βρίσκεται σε ανοδική τροχιά μετά και την έκρηξη στο πυρηνικό εργοστάσιο της Ιαπωνίας που επίσπευσε τη χρήση των πράσινων μορφών ενέργειας. Οι αξίες των πλοίων LNG και οι ναύλοι τους παίρνουν την ανιούσα. Υπάρχουν πολύ λίγα τέτοια ποντοπόρα δεξαμενόπλοια παγκοσμίως σε αντίθεση με την υπερπροσφορά τονάζ φορτηγών και τάνκερ. Η εξέλιξη αυτή πραγματοποιείται σε μια περίοδο κατακόρυφης αύξησης της ζήτησης για φυσικό αέριο από μεγάλες οικονομίες όπως η γερμανική και η ιαπωνική, καθώς περιορίζουν δραστικά την έκθεσή τους στην πυρηνική ενέργεια. Μάλιστα όλο και περισσότερες χώρες σχεδιάζουν να επενδύσουν στη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου.
    Σύμφωνα με τους ομιλητές το πυρηνικό ατύχημα της Φουκουσίμα αναμένεται να αυξήσει τη χρήση LNG μέχρι το 2020 ανά 25 εκατομμύρια τόνους τον χρόνο παγκοσμίως ώστε το 2020 να φτάσει τους 401 εκατομμύρια τόνους από 378 που είχε προβλεφθεί αρχικά. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Αγγλία από το 2020 θα εισάγει φυσικό αέριο για να καλύψει το 70% των ενεργειακών του αναγκών, εκ των οποίων τα δύο τρία θα είναι υγροποιημένο φυσικό αέριο. Βάσει των προβλέψεων όλων των διεθνών ενεργειακών οργανισμών, η χρήση του υγροποιημένου αερίου LNG θα γνωρίσει κατακόρυφη άνοδο τα επόμενα χρόνια. Ταυτόχρονα οι εκτιμήσεις για τη διαμόρφωση των τιμών δείχνουν ότι η συγκεκριμένη μορφή αερίου θα είναι ευθέως ανταγωνιστική σε σχέση με το συμβατικό καύσιμο, κάτι που συμβαίνει ήδη καθώς το LNG είναι φθηνότερο στη spot αγορά σε σχέση με τα μακροχρόνια συμβόλαια προμήθειας μέσω αγωγών.
    Ο Αγγελικούσης ήταν από τους πρώτους Έλληνες εφοπλιστές που μπήκε στην αγορά LNG, καθώς διαπίστωσε ότι η συγκεκριμένη αγορά έχει απεριόριστες δυνατότητες. Ελέγχει τρεις ναυτιλιακές εταιρίες, μια εκ των οποίων εξειδικεύεται στη διαχείριση πλοίων μεταφοράς υγραερίου. Πρόκειται για τις εταιρίες Arangerl Maritime, Maringaz και Kristen Navigation. Η οικογένεια Αγγελικούση ήταν και η πρώτη που σχεδίασε και υλοποίησε την εισαγωγή της στα ξένα χρηματιστήρια. Το 1987 με την Arangel American Shipholding Ltd σε συνεργασία με την American Express Bank εισήγαγαν μετοχές της εταιρίας στα χρηματιστήρια της Νέας Υόρκης και του Λουξεμβούργου.