Χρηματιστές εναντίον Οικονόμου

Υποβαθμίζουν τη μετοχή, παρά τις επενδύσεις, οι Morgna Stanley-Cantor

Ένας ανεξήγητος «πόλεμος» έχει ξεσπάσει στην ναυτιλιακή αγορά, ανάμεσα στον Γιώργο Οικονόμου και στους διεθνείς χρηματιστηριακούς οίκους που παρακολουθούν τις εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες

    Την ώρα που ο Έλληνας εφοπλιστής αυξάνει τον στόλο του στα drillships με την Ocean Ring και επενδύει 770 εκατ. δολάρια για είσοδο της εισηγμένης στον Nasdag Dryships στα δεξαμενόπλοια,
οι χρηματιστηριακοί οίκοι Cantor Fitzyelald και Morgan Stanley εξέφρασαν επιφυλάξεις και υποβάθμισαν τη μετοχή της εταιρείας στα 8 δολάρια από το 10 υποστηρίζοντας ότι τα 6 δεξαμενόπλοια αγοράστηκαν ακριβότερα κατά 50 εκατ. δολάρια.
    Η διαμάχη του Γιώργου Οικονόμου με τους διεθνείς χρηματιστηριακούς οίκους ξεκίνησε από τον καιρό που αποφάσισε να αποκτήσει την Ocean Ring, κάνοντας είσοδο στις θαλάσσιες γεωτρήσεις. Τότε οι αναλυτές είχαν αντιμετωπίσει με σκεπτικισμό την επένδυση του κ. Οικονόμου και το ίδιο κάνουν και τώρα που η Ocean Ring παρέλαβε το πρώτο drillship, από τα τέσσερα που αναμένεται να παραλάβει ως το τέλος του 2011 ενώ υπάρχει option για την κατασκευή τεσσάρων ακόμη drilliships και δύο εξεδρών γεώτρησης, δημιουργώντας έτσι έναν από τους μεγαλύτερους στόλους στις θαλάσσιες γεωτρήσεις. Η επένδυση δεν έγινε δεκτή με ενθουσιασμό από τους χρηματιστηριακούς οίκους, που διατύπωσαν ουδέτερη σύσταση, όταν σε παρόμοια επένδυση της ΤΕΝ του Παναγιώτη Τσάκου, είχαν αυξήσει την τιμή-στόχο της εταιρείας του κατά 7%.
    Η ουδέτερη στάση των Morgan Stanley και Cantor Fitzgeland δεν άλλαξε ούτε όταν η Ocean Ring υπέγραψε νέο συμβόλαιο ύψους 353 εκατ. δολ. με την Petrobas Tanzania.
    Παρ’ όλα αυτά, στο τέλος του 2010, λίγο πριν από τα Χριστούγεννα, κατάφερε να συγκεντρώσει το ποσό των 500 εκατ. δολαρίων, με τη διαδικασία ιδιωτικής τοποθέτησης για τη θυγατρική Ocean Ring. Το placement έγινε στη Νορβηγία και αφορούσε ποσοστό 22% της Ocean Ring. Ο κ. Οικονόμου μπορεί να δήλωσε ικανοποιημένος για τη συγκέντρωση των 500 εκατ. δολαρίων, ναυτιλιακοί παρατηρητές όμως έλεγαν ότι ανέμενε περισσότερα. Στο παρασκήνιο λέγεται ότι δεν βοηθήθηκε από τους μετόχους της εταιρείας, οι οποίοι επηρεασμένοι από τις εκτιμήσεις των χρηματιστηριακών οίκων, είχαν επικρίνει και παλιότερα τον Γιώργο Οικονόμου για το άνοιγμα της Dryships στα πλοία εξόρυξης υπεράκτιων κοιτασμάτων.
   
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΩΝ ΤΑΝΚΕΡ
    Τις επικρίσεις των μετόχων της Dryships δέχθηκε ο Γιώργος Οικονόμου όταν ανακοίνωσε την είσοδο της εταιρείας στα δεξαμενόπλοια με αγορές 770 εκατ. δολαρίων. Οι αναλυτές της Morgan Stanley θεώρησαν ότι η επένδυση γίνεται σε εποχή που η αγορά των τάνκερ γνωρίζει χαμηλά επίπεδα ναύλων και υποβάθμισαν την τιμή-στόχο στα 8 δολάρια από τα 10 δολάρια. Παρά τις αντιρρήσεις των μετόχων και την υποβάθμιση της μετοχής, ο Γ. Οικονόμου προχώρησε στην παραγγελία 12 δεξαμενόπλοιων στα νοτιοκορεάτικα ναυπηγεία. Από τα 12 δεξαμενόπλοια τα 6 είναι Αframax και θα παραδοθούν τα τέσσερα το 2011 και τα άλλα δύο το 2012, ενώ τα άλλα έξι είναι Suezmax και θα παραδοθούν ένα το 2011, δύο το 2012 και τρία το 2013.
    Σύμφωνα με τον κ. Οικονόμου η είσοδος στα τάνκερ θα αποφέρει κέρδη στην Dryships καθώς, μπορεί τώρα να είναι χαμηλά τα επίπεδα των ναύλων, η ισχυρή ζήτηση όμως από την Κίνα και την Ινδία θα βελτιώσει σημαντικά τις συνθήκες στην αγορά στο εγγύς και μεσοπρόθεσμο μέλλον. Επειδή όμως οι αντιρρήσεις των χρηματιστηριακών οίκων παρέμειναν, αποφάσισε να διαχωρίσει το τμήμα των τάνκερ από τις υπόλοιπες δραστηριότητες της Dryships, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι μπορεί τα τάνκερ να ανήκουν στην εταιρεία Cardiff Marine δικών του συμφερόντων.

ΚΑΙ ΣΤΑ ΦΟΡΤΗΓΑ
    Η ανεξήγητη για τους περισσότερους πολεμική των χρηματιστηριακών οίκων με τον Γιώργο Οικονόμου, δεν αφορά μόνο τις νέες επενδύσεις σε drillships ή τάνκερ, αλλά επεκτείνεται και στα φορτηγά, που είναι τα περισσότερα από τον στόλο των 61 πλοίων της Dryships.
    Οι αναλυτές εκφράζουν φόβους μήπως βρεθεί σε νέα χαμηλά η ναυλαγορά ποντοπόρων πλοίων το 2011, καθώς διαπιστώνεται ότι αυτή τη χρονιά θα παραδοθούν πολλά νεότευκτα πλοία. Παρά την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας και του εμπορίου, η μεταφορική ικανότητα που αναμένεται να προσθέσει η είσοδος αυτών των πλοίων στις αγορές εκτιμάται ότι θα πέσει σημαντικά χαμηλότερα τις ημερήσιες τιμές εκμίσθωσής τους.
    Σύμφωνα με την Goldman Sachs ο παγκόσμιος στόλος των ποντοπόρων φορτηγών πλοίων θα αυξηθεί με ρυθμούς πολύ υψηλότερους από αυτούς της ζήτησης.
    Και σ’ αυτήν την περίπτωση όμως ο Γιώργος Οικονόμου έγινε στόχος της Goldman Sachs. Από όλες τις εταιρίες, οι αναλυτές του οίκου Scott Malat και Varum Gokam επέλεξαν την Dryships του κ. Οικονόμου για να διατυπώσουν ουδέτερη σύσταση για τη μετοχή της, ενώ το ίδιο έκαναν και για την Genco Shipping του Πέτρου Γεωργιόπουλου. Την ίδια στιγμή όμως πρότειναν αγορά των μετοχών της Diana Shipping, συμφερόντων του Συμεών Παλκού, εταιρεία πολύ μικρότερης χρηματιστηριακής αξίας αλλά και σε όγκο στόλου από την Dryships.
    Πάντως, η Dryships φαίνεται ότι αντέχει σ’ αυτόν τον «πόλεμο», αφού το τρίτο τρίμηνο του 2010 είχε αύξηση κερδών κατά 57% τα οποία διαμορφώθηκαν στα 49.278 εκατ. δολάρια από 39,437 εκατ. ευρώ. Το επόμενο βήμα του Γιώργου Οικονόμου αλλά και η αντίδραση σ’ αυτό των χρηματιστηριακών οίκων αναμένεται με πολύ ενδιαφέρον. Για να διαπιστωθεί αν θα συνεχιστεί ο «πόλεμος»…