...καζίνα, Ελληνικό και αεροδρόμιο Καστελλίου στην Κρήτη
ΣΥΝΩΣΤΙΣΜΟΣ θα παρατηρείται σύντομα στις πόρτες του υπουργείου Οικονομικών και του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, καθώς όλοι οι εγχώριοι ισχυροί όμιλοι παίρνουν θέση να αγοράσουν κάποιο από τα «ασημικά» της δημόσιας περιουσίας που θα πωληθούν με συνοπτικές διαδικασίες και εξαιρετικά χαμηλό τίμημα.
Ήδη δημιουργούνται τα πρώτα στρατόπεδα για τη διεκδίκηση μονάδων της ΔΕΗ, εντείνονται οι πιέσεις για το διαδικτυακό στοίχημα και τις νέες άδειες καζίνων, «μαγειρεύονται» συμμαχίες με ξένους για το Ελληνικό και τα άλλα έργα υποδομής, όπως το αεροδρόμιο Καστελλίου στην Κρήτη.
Πιέσεις
Την όρεξη των ελληνικών ομίλων από τον χώρο της ενέργειας ανοίγουν οι πιέσεις της Κομισιόν για πώληση μονάδων της ΔΕΗ πριν από τη μεταβίβαση του 17% που ελέγχει το Δημόσιο, προκειμένου να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός. Η κυβέρνηση προσπάθησε να αποφύγει αυτό το ενδεχόμενο, αλλά τελικώς υπερίσχυσε η άποψη των κοινοτικών αρχών. Έτσι σχεδιάζεται η συμμετοχή ιδιωτών (με πλειοψηφικό ποσοστό) στη νέα μονάδα της Φλώρινας (Μελίτης 2), ισχύος 600 ΜW, όπως και η πώληση των δύο μονάδων του Αμυνταίου, συνολικής ισχύος 550MW, μαζί με το ορυχείο λιγνίτη.
Υποψήφιοι είναι όλοι οι ισχυροί της ενέργειας από τον όμιλο Μυτιληναίου μέχρι τον όμιλο Κοπελούζου, τη ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και την ΕΛΛΑΚΤΩΡ. Οι περισσότεροι, ούτως ή άλλως, συνεργάζονται με ξένους. Οι τελευταίοι, όπως η γερμανική RWE, η ιταλική Edison κλπ., μάλλον θα κρατήσουν δυνάμεις για τη διεκδίκηση του 17% της ΔΕΗ τον επόμενο χρόνο. Ο όμιλος Μυτιληναίου είχε εκδηλώσει στο παρελθόν ενδιαφέρον για τη ΛΑΡΚΟ, που επίσης πωλείται εντός του έτους, με τις πληροφορίες να κάνουν λόγο για σοβαρό ενδιαφέρον και από το εξωτερικό (π.χ. ο ελβετικός κολοσσός Glencore και οι Ρώσοι της Solway).
Πολύ πιο άγρια προμηνύεται η μάχη για τα τυχερά παιχνίδια, όχι μόνο για τον ΟΠΑΠ, που προβλέπεται να πωληθεί μέχρι το τέλος του έτους, αλλά και για τον τζόγο μέσω διαδικτύου. Η προσφυγή της Μάλτας κατά της Ελλάδας, με αφορμή το σχέδιο νόμου για τις άδειες που θα μοιράσει η ελληνική κυβέρνηση, δείχνει πως ο πόλεμος για τα δισεκατομμύρια του διαδικτυακού στοιχήματος θα είναι σκληρός. Όλοι οι μεγάλοι του χώρου (από την Betfair μέχρι τη William Hill) έχουν συνεταιριστεί με τοπικούς συνεταίρους (όμιλος Κοντομηνά, Centric, Intralot κλπ.).
Μια δεύτερη μάχη θα δοθεί για τις άδειες καζίνων: Ο όμιλος Λασκαρίδη, που πήρε πίσω τα καζίνα Πάρνηθας και Θεσσαλονίκης από τη βρετανική BC Partners, λέγεται πως θα επιδιώξει τη μεταφορά του καζίνου Πάρνηθας προς την παραλία. Οι πληροφορίες για σκέψεις παραχώρησης νέων αδειών για παράδειγμα σε νησιά του Αιγαίου έχουν εντείνει τις διεργασίες.
Αναμονή
Οι εργολάβοι θα πρέπει να περιμένουν, καθώς τόσο το Ελληνικό όσο και το αεροδρόμιο Καστελλίου και άλλα μεγάλα έργα (όπως οι επεκτάσεις του μετρό) πηγαίνουν συνεχώς προς τα πίσω.
Στο Ελληνικό φαίνεται πως «χάσαμε» τον Ισπανό αρχιτέκτονα Αθεμπίγιο (το σχέδιό του ήταν «στον αέρα») και στο μετρό η εμπλοκή της Siemens καθυστερεί το σχεδόν ολοκληρωμένο τμήμα προς τη Γλυφάδα και την επέκταση Χαϊδάρι – Πειραιάς. Συνεχώς προς τα πίσω πάει και ο διαγωνισμός για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι Ηρακλείου, ένα από τα μεγαλύτερα έργα με σύμβαση παραχώρησης στην Ελλάδα. Οι ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι συνεργάζονται με Γάλλους, όπως η Vinci, το αεροδρόμιο του Παρισιού και η Bouygues, η οποία είχε αποχωρήσει όπως όπως από την Ελλάδα στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας.