Ψάχνει «σωσίβια» ο Πιστιόλης

Το παζάρι με τις τράπεζες, τα δάνεια και η διαμάχη για τα ναύλα με την Zacchello

Η διαμάχη που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στην Top Ships του Ευάγγελου Πιστιόλη και τον ναυτιλιακό όμιλο Antonio Zacchello, είναι μόνο μια… σταγόνα στον ωκεανό των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο Έλληνας εφοπλιστής
    Το «παιδί-θαύμα» της ελληνικής ναυτιλίας, όπως είχε χαρακτηριστεί πριν από επτά χρόνια, όταν η εταιρεία του «εισέβαλε» στις αμερικανικές χρηματογορές, βρίσκεται μετά το ξέσπασμα της χρηματοπιστωτικής κρίσης, στριμωγμένο στα… σχοινιά του επιχειρηματικού ρινγκ.    Δανειακά αδιέξοδα ύψους 343,7 εκατ. δολαρίων, «άγριο» παζάρι με τους πιστωτές για προσωρινή άρση των απαιτούμενων από τις δανειακές συμβάσεις εξασφαλίσεων, πτώση της τιμής της μετοχής από τα 24 δολάρια πριν από μερικά χρόνια στο «ψυχοφθόρο» 0,70 δολάρια περίπου και μια υπόθεση – φάντασμα του παρελθόντος, που τον κυνηγάει ακόμη και σήμερα.
    Εκείνη του 2006, κατά την οποία βρέθηκε στο χείλος της καταστροφής, εξαιτίας της διαρροής πληροφοριών στους μετόχους της εισηγμένης στις ΗΠΑ, ότι κάποιοι μέσα στην εταιρεία και περιφερειακά αυτής πλούτιζαν κάνοντας χρήση εσωτερικής πληροφόρησης.
    Μια κατηγορία αρκετή για να τον βάλει στο στόχαστρο ερευνών του FBI και των μεγαλύτερων δικηγορικών γραφείων που απειλούσαν με σωρεία μηνύσεων και αγωγών εναντίον του. Και μπορεί ποτέ να μην αποδείχθηκε κάτι από όλα αυτά, όμως τον συνόδευαν για πολύ καιρό και τον άφηναν εκτός του παραδοσιακού και «κλειστού» εφοπλιστικού λόμπι.
    Η Top Ships αυτή την περίοδο προσπαθεί να ανασυγκροτηθεί και να λύσει τα προβλήματά της. Τα δύο δεξαμενόπλοιά της, «Ionian Wave» και «Tyrrhenian Wave» επέστρεψαν στην διαχείριση της Top Ships, μετά τη μείωση μονομερώς του bare boat ναύλων από τον ναυλωτή τους, τον όμιλο Antonio Zacchello. Ο τελευταίος προέβη σε δύο διαδοχικές μειώσεις. Αν και η Top Ships είχε συμφωνήσει στο ποσό των 10.000 δολαρίων την ημέρα για καθένα από τα δύο πλοία, οι ναυλωτές του «έκοψαν» και πάλι την τιμή στα 9.092 δολάρια, με αποτέλεσμα ο Ευάγγελος Πιστιόλης να διακόψει τη συνεργασία και να αναζητήσει νέους ναυλωτές. Έτσι, το Ionian Wave μισθώθηκε στην Arab Shipping για επτά χρόνια και δικαίωμα επέκτασης για άλλα τρία, ενώ την ίδια «ρότα» ακολούθησε και το «αδελφάκι» του, Tyrrhenian Wave.
    Από τους μεγάλους «πονοκεφάλους» του Έλληνα εφοπλιστή είναι και η έκβαση των σκληρών διαπραγματεύσεων με τις πιστώτριες τράπεζες της ναυτιλιακής, αφού πριν από ένα μήνα ανακοίνωσε πως αδυνατεί να συμμορφωθεί με τους όρους όλων των δανείων της, με τη λήξη των συμβάσεων να είναι προγραμματισμένη μεταξύ 2011 και 2019. Και αυτό, επειδή η ρευστότητα και η αξία των περιουσιακών της στοιχείων είναι χαμηλότερα των συμφωνηθέντων με τους πιστωτές.
    Τον πρώτο του «σύμμαχο» τον βρήκε στην ALPHA Bank, η οποία προχώρησε στην άρση των απαιτούμενων εξασφαλίσεων, ύψους 85 εκατ. περίπου μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου του 2012, ενώ συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις με άλλους πιστωτές όπως η NoedBank και η DVB, καθώς με τη δεύτερη είχε εξασφαλίσει άρση των εγγυήσεων μέχρι το τέλος του 2010.
    Η εταιρεία, η οποία ελέγχει έναν στόλο 14 bulkers και πλοίων μεταφοράς προϊόντων, προσπαθεί στο μεταξύ να συλλέξει πάνω από 100 εκατ. δολ. από την πρώτη έκδοση μετοχών της, μετά την εκδήλωση της κρίσης, ώστε να αποπληρώσει το χρέος και να χρηματοδοτήσει αγορές πλοίων, ενδεχομένως στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων.

«Η Top Ships ελέγχει έναν στόλο 14 bulkers και πλοίων μεταφοράς προϊόντων και προσπαθεί να συλλέξει πάνω από 100 εκατ. δολ. από την πρώτη έκδοση μετοχών της, μετά το ξέσπασμα της κρίσης»