Το φιάσκο του Ελληνικού

ΝΤΡΙΠΛΑ ΤΩΝ ΚΑΤΑΡΙΑΝΩΝ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΥΝ ΣΗΜΕΙΟ ΕΠΑΦΗΣ
ΜΕ ΤΟΥΣ ΓΑΛΛΟΥΣ

Οι επενδυτές από το εμιράτο δεν επιθυμούν συνεργασία στο πρότζεκτ με τον Αθεμπίγιο

Ακόμη δεν τον είδαμε, Γιάννη τον βαφτίσαμε. Κάπως έτσι εξελίσσεται η κατάσταση με την περιβόητη αξιοποίηση στον χώρο του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού από τους επενδυτές από το Κατάρ, οι οποίοι διαθέτουν 5 δις δολάρια, σύμφωνα με το μνημόνιο συνεργασίας που υπογράφτηκε πέρυσι στη Ν. Υόρκη.

Η κυβέρνηση, και ειδικά ο –τέως πλέον – υπουργός Επικρατείας Χάρης Παμπούκης πανηγύριζε για μία επένδυση, η οποία θα προσέφερε χιλιάδες θέσεις εργασίας και θα μετέτρεπε το Ελληνικό στο νέο κοσμοπολίτικο στέκι της Μεσογείου μετά το Μονακό.
Για τον λόγο αυτό, ο Χ. Παμπούκης έκανε συνεχή ταξίδια στην Ντόχα, είχε ούκ ολίγες επαφές με τους επενδυτές από το Κατάρ, ενώ κουβάλησε στο εμιράτο μέχρι και τον Χοσέ Αθεμπίγιο, προκειμένου ο Ισπανός αρχιτέκτονας να εξηγήσει το σχέδιό του. Μάλιστα, έφερε και τον νόμο του fast track, ώστε οι Καταριανοί να προχωρήσουν με τάχιστους ρυθμούς την επένδυση. Όμως, η κυβέρνηση βρίσκεται ενώπιον ενός φιάσκου. Και δεν είναι μόνο το γεγονός ότι το περιβόητο μνημόνιο, σύμφωνα με τον πρωθυπουργό του Κατάρ, δεν είναι μόνο για την επένδυση του Ελληνικού, αλλά συνολικά για διάφορες μπίζνες στην Ελλάδα σε βάθος χρόνου.

Τι προτείνουν οι μελέτες της VINCI για την αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου
    Οι Καταριανοί ήθελαν να πάρουν το έργο με ανάθεση, ενώ οι Ευρωπαίοι εταίροι ζητούν διεθνή διαγωνισμό. Έτσι, στο παιχνίδι του Ελληνικού εμφανίστηκαν από το.. πουθενά οι Γάλλοι της Vinci. Η γαλλική κατασκευαστική έχει εδώ και χρόνια παρουσία στην ελληνική αγορά. Η Vinci κατασκεύασε τμήμα των γραμμών 2 και 3 του μετρό, είναι μέλος της κοινοπραξίας που κατασκεύασε και διαχειρίζεται τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, ενώ συμμετέχει και στην κοινοπραξία «Ολυμπία Οδός» που κατασκευάζει τον αυτοκινητόδρομο που ενώνει την Πελοπόννησο με την υπόλοιπη Ελλάδα. Παράλληλα, η Vinci έχει συμμετοχή στην κοινοπραξία που έχει αναλάβει το τμήμα του αυτοκινητόδρομου Μαλιακός-Κλειδί.
    Η πρόταση των Γάλλων, μάλιστα, έχει παρουσιαστεί τον Φεβρουάριο και στους υπεύθυνους του Κατάρ σε ειδική παρουσίαση στην Ντόχα. Και σύμφωνα με ακριβείς πληροφορίες, οι δύο πλευρές είναι πολύ κοντά, ενώ παράγοντες της αγοράς τονίζουν τη σχέση Κατάρ-Vinci, καθώς βασικός μέτοχος της γαλλικής εταιρείας είναι το Qatari Diar.

Με δικό τους σχέδιο
    Το ερώτημα είναι για ποιον λόγο οι Καταριανοί προχωρούν σε συνεργασία για να κάνουν την επένδυσή τους στο Ελληνικό. Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν πως οι επενδυτές από το Κατάρ στύλωσαν τα πόδια στην εμμονή της κυβέρνησης να σχεδιάσει το πρότζεκτ ο Χοσέ Αθεμπίγιο. Μάλιστα, πριν από λίγες ημέρες, ο Ισπανός παρουσίασε το σχέδιο παρουσία του Χ. Παμπούκη. Όμως Γάλλοι και Καταριανοί ήδη έχουν στα χέρια τους ολοκληρωμένο σχέδιο, που συνέταξε αρχιτεκτονική ομάδα και έχει ομοιότητες και διαφορές με αυτό του Αθεμπίγιο. Κοινή συνιστώσα, πάντως, είναι ότι δεν μπορεί στο σύνολό της η έκταση να γίνει πράσινο. Πρέπει να υπάρξουν και χρήσεις οι οποίες θα φέρουν έσοδα, ώστε να καλυφθεί το τεράστιο κόστος της κατασκευής ενός από τα μεγαλύτερα πάρκα στον κόσμο. Το βασικό σημείο της πρότασης που υιοθετεί η Vinci είναι η κατασκευή διεθνούς business center, σε συνδυασμό με κέντρα ερευνών υψηλής τεχνολογίας, το οποίο είναι παρόμοιο με αυτά που βρίσκονται στα Docklands στο Λονδίνο, στο Ντουμπάι, στη Βαρκελώνη, στο Μανχάταν, ακόμα και στο Μπουένος Άιρες (Πουέρτο Μαδέρο).

Τι προτείνουν οι Γάλλοι για το Ελληνικό
    Η μελέτη για το Ελληνικό περιλαμβάνει τα εξής σημεία:
1. Ανάπτυξη σε επιφάνεια 300 στρ. ενός διεθνούς Business Center και κέντρου διοίκησης που θα περιλαμβάνει:
•    Γραφεία (Πύργου) με επιφάνεια 480.000 τ.μ. και με χρήση είτε από την κεντρική διοίκηση είτε από δημόσιους φορείς.
•    Γραφεία-Ειδικά κτίρια 180.000 τ.μ. για στέγαση διεθνών οργανισμών και εναλλακτική χρήση business center.
•    Κέντρα Ερευνών υψηλής τεχνολογίας και περιβαλλοντικής εκπαίδευσης 80.000 τ.μ. με εναλλακτική χρήση business center.
•    Μαιευτήριο, διαγνωστικό κέντρο, παιδικός σταθμός, ερευνητικό κέντρο, πολιτιστικές χρήσεις, αμφιθέατρο 58.000 τ.μ.
•    Ξενοδοχειακό συγκρότημα 5-4-3 αστέρων 37.000 τ.μ.
•    Αναψυχή και malls, εστιατόρια, café, ice rink, multiplex, καταστήματα, περίπτερα, γκαλερί σε 65.000 ή 80.000 τ.μ.
•    Θεματική ζώνη με ζωολογικό πάρκο και θεματική ζώνη σε έκταση 25.00 τ.μ.
•    Αθλητικές εγκαταστάσεις 76.000 τ.μ.
•    Υπόγειοι χώροι, πάρκινγκ 100.000 τ.μ.
•    Το Business Center θα παραχωρηθεί έναντι ετήσιου αντισταθμιστικού τέλος προς το Δημόσιο ή θα πουληθεί έναντι τιμήματος με στόχο τη δημιουργία «ταμείου αναπλάσεων» σε σημεία της Αθήνας.
•    Συνολικά θα δομηθούν 1.071.000 τ.μ. ή εναλλακτικά 1.138.000 τ.μ. για τη δημιουργία του Business Center.
2. Δημιουργία θεματικού πάρκου από ιδιώτη σε επίσης 300 στρέμματα, με το θέμα και το σκεπτικό ότι πρέπει να καλύπτει τα έξοδα συντήρησης του συνόλου του μητροπολιτικού πάρκου.
3. Δημιουργία τεχνητής διώρυγας και ένωσή της με το θαλάσσιο μέτωπο, ώστε το business center να έχει επαφή με το υγρό στοιχείο. Στη διώρυγα θα υπάρχουν δύο τεχνητές νησίδες αναψυχής και δυνατότητα πλεύσης. Οι εγκαταστάσεις αναψυχής θα παραχωρηθούν σε ιδιώτες και η εκμετάλλευσή τους θα καλύψει το κόστος της διώρυγας.
4. Υλοποίηση, κατασκευή και συντήρηση ενός πάρκου 4.000 στρεμμάτων.
    Η πρόταση που προωθούν οι Γάλλοι δεν κάνει λόγο για κατασκευή ζωνών κατοικίας – οικιστικής ανάπτυξης διότι απαιτούνται μεγάλες επιφάνειες, ενώ αναφέρει ότι αφορά το σύνολο της έκτασης του Ελληνικού με το αντικείμενο ανάπτυξης να είναι το Business Center και το θεματικό πάρκο. Επίσης, προκρίνει την ανέγερση κτιρίων μεγάλου ύψους σε συνδυασμό με μικρές καλύψεις.

Τα υπάρχοντα κτίρια
    Στη μελέτη γίνεται λόγος και για τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις, πολλές από τις οποίες διατηρούν τη χρήση τους και άλλες αλλάζουν. Έτσι, το συνεδριακό κέντρο 71.000 τ.μ. ιδιοκτησίας της ΕΛΤΑ μπορεί να χρησιμοποιηθεί για γραφεία του ΕΟΤ. Οι αθλητικές εγκαταστάσεις, δηλαδή στάδιο hokey, υπόστεγο αεροπλάνων, 76.000 τ.μ. μπορούν να χρησιμοποιηθούν για αθλητισμό και θεματικές δράσεις. Επίσης, οι δημόσιοι οργανισμοί, όπως κτίριο ΑΜΕΑ (3.000 τ.μ.), ΥΠΑ, FIR Αθήνας, Μετεό (11.050 τ.μ.), τραμ., ΕΘΕΛ (10.030 τ.μ.) και σταθμός της ΔΕΗ (8.500 τ.μ.). Συνολικά διατηρούν ίδια χρήση 179.580 τ.μ.
    Διατηρούνται άλλα με νέα χρήση, τα οποία είναι τα εξής:
⎫    Υπόστεγα 17.910 τ.μ. που θα μπορούσαν να γίνουν μουσεία, ερευνητικά κέντρα.
⎫    Γραφεία ΥΠΑ-9 κτίρια 4.220 τ.μ. για πανεπιστήμιο.
⎫    Στάδιο Baseball, 6.220 τ.μ. για ποδόσφαιρο.
⎫    Δεξαμενές καυσίμων 1.690 τ.μ. για μουσειακό χώρο.
⎫    Catering Ο.Α. 5.250 τ.μ. για ιατρικό κέντρο.
ΥΠΑ 3.890 τ.μ. για ερευνητικό κέντρο και πυροσβεστική – δεξαμενή νερού 1.020 τ.μ. Συνολικά 40.200 τ.μ.