Η κόντρα των «αιωνίων» αντιπάλων

ΤΣΑΚΙΡΗΣ VS TASTY FOODS
Η πολυμέτωπη σύγκρουση, τα αλληλοκαρφώματα Coca Cola-Pespico και η Επιτροπή Ανταγωνισμού

Coca Cola εναντίον Pepsico ή μάλλον Τσακίρης ΑΒΕΕ εναντίον Tasty Foods. Η αέναη σύγκρουση των δύο «αιωνίων αντιπάλων», των αμερικανικών πολυεθνικών ομίλων που έχει ξεκινήσει στην αγορά των αναψυκτικών και έχει επεκταθεί σε εκείνη των σνακ εδώ και πέντε χρόνια περίπου, μπαίνει στην «τελική ευθεία», περιμένοντας το τελευταίο «σφύριγμα» της Επιτροπής Ανταγωνισμού στα τέλη Μαϊου.
Τότε, θα κληθεί να εκδώσει οριστική απόφαση
για τις καταγγελίες της Τσακίρης (θυγατρική της Coca Cola 3 E), έναντι της ανταγωνίστριάς της, την οποία έχει κατηγορήσει για «ενιαία, μακρόχρονη και στοχευμένη πολιτική αποκλεισμού και περιορισμού των δυνατοτήτων ανάπτυξης των ανταγωνιστών της από τα μικρά σημεία πώλησης, είτε μέσω συμφωνιών αποκλειστικότητας σε επίπεδο χονδρικής, είτε μέσω συμφωνιών αποκλειστικής χρήσης παγίων στοιχείων σε επίπεδο λιανικής».
    Μια απόφαση, που θα αποτελέσει και θέμα γοήτρου, για όποια από τις δύο εταιρείες – κολοσσούς κερδίσει την υπόθεση, οι οποίες διασταυρώνουν τα ξίφη τους σε Ελλάδα και εξωτερικό σε πολλά μέτωπα. Ο πόλεμος των cola άλλωστε, ήταν, είναι και θα είναι από τους πιο γνωστούς και σκληρούς στη διεθνή αγορά, όπου δη. Έχουν παρουσία οι δύο αμερικανικές φίρμες. Ακόμα κι αν αυτή η περίπτωση αφορά στον κλάδο των αλμυρών σνακ, όπου δραστηριοποιούνται οι δύο θυγατρικές τους.
    Εξάλλου, το πόσο μεγάλης σημασίας είναι ο φάκελος της υπόθεσης αυτής για τις δύο εταιρείες ξεχωριστά, διαφαίνεται και από το γεγονός ότι έχουν επιστρατεύσει τους κορυφαίους εντός κι εκτός Ελλάδας, νομικούς συμβούλους και οικονομολόγους για να στηρίξουν και να τεκμηριώσουν τις θέσεις τους.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΧΑΡΑΚΩΜΑΤΑ
    Μπορεί η Coca Cola 3 E, στην οποία επικεφαλής στην Ελλάδα είναι ο Γιώργος Δαυίδ να είναι ο απόλυτος κυρίαρχος στην «αρένα» των προϊόντων τύπου cola με 80% μερίδιο αγοράς, αύξηση πωλήσεων 1% και καθαρά κέρδη 450 εκατ. ευρώ το 2010, έναντι μεριδίου 15% της Pepsi όμως, οι ρόλοι αντιστρέφονται στον τομέα των αλμυρών σνακ.
    Η Tasty Foods κατέχει τα ηνία με ποσοστό άνω του 60% στην συνολική αγορά των σνακ και πάνω από 80% στην κρίσιμη αγορά για την υπόθεση που αφορά και στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, εκείνη των μικρών καταστημάτων πώλησης. Ποσοστό από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη για τα σήματα της Frito Lays (Lays, Cheetos, Doritos, Ruffles κ.ά.) που εμπορεύεται η Pepsicco και τα οποία δεν επιτρέπουν στη μεγάλη αντίπαλό της να «ανασάνει».
    Παρά το γεγονός ότι το ιστορικό brand «Τσακίρης», που καθιέρωσε ο Γιώργος Τσακίρης από το 1954 είναι εκείνο στο οποίο πόνταρε η Coca Cola 3 E, όταν εξαγόρασε την εταιρεία από τον ιδρυτή της το 2004, δεν κατόρθωσε να κεφαλαιοποιήσει την ιστορία του έναντι της Tasty. Αντιθέτως, έχανε συνεχώς έδαφος στο κομμάτι του ανταγωνισμού και πολλοί παράγοντες του λιανεμπορίου εκτιμούν πως ο «πόλεμος» για τα… πατατάκια και οι καταγγελίες της Coca Cola για παράβαση των κανόνων ελεύθερου ανταγωνισμού είναι μια ακόμη πράξη στο «πολεμικό σήριαλ» μεταξύ δύο γιγάντων, που κυνηγούν ο ένας τον άλλον επιχειρηματικά.

Ο όμιλος του Γ. Δαυίδ έχει τα ηνία σε αναψυκτικά (80% μερίδιο αγοράς) και χυμούς (57,5%), ενώ η αντίπαλό τους σε σνακ (68%) και κρύο τσάι (76,4%)

    Εκτός από τα σνακ, η Pepsico Ήβη κατατροπώνει την Coca Cola ως προς τα μερίδια αγοράς και στον κλάδο του κρύου τσαγιού με «κορωνίδα» της το Lipton Ice Tea, κατέχοντας ποσοστό 76,4% έναντι 20,1% του αντιπάλου της.
    Η εικόνα εναλλάσσεται και πάλι στην αγορά των χυμών ψυγείου και μακράς διαρκείας, όπου ο όμιλος του Γιώργου Δαυίδ κατέχει ηγεμονική θέση με 57,4% έναντι 24,3% της Pepsico. Έχοντας επιδοθεί σε ένα ανελέητο «κυνήγι» των καταναλωτών, οι δύο εταιρείες μειώνουν κατά πολύ τις τιμές τους και εμπλουτίζουν την γκάμα των προϊόντων τους, αν και πολλοί αμφιβάλλουν κατά πόσο οι δύο εταιρείες θα αντέξουν τον τόσο έντονο ανταγωνισμό, μετά και τις νέες φορολογικές επιβαρύνσεις που ετοιμάζει το οικονομικό επιτελείο.
    Η «μητέρα όλων των μαχών» όμως, γίνεται στον κλάδο των προϊόντων cola. Μια μάχη, όπου οι εταιρείες προσπαθούν να αιφνιδιάσουν η μία την άλλη με νέες επενδύσεις και προϊόντα, όπως έγινε με το λανσάρισμα της Coca Cola Zero. Ο Γιώργος Δαυίδ δαπάνησε τεράστια ποσά στην διαφημιστική καμπάνια για να περάσει το νέο προϊόν στο καταναλωτικό κοινό και για να αιφνιδιάσει την αντίπαλό του, όπερ και εγένετο. Η Pepsico με τον Παύλο Κατσιβέλη τότε επικεφαλής της απάντησε στην πρόκληση με την Pepsi Max, καταφέρνοντας να αποσπάσει μερίδιο 15%. Ξαφνικά όμως, η Pepsico πήρε εντολή από τη μητρική να απομακρυνθεί από την Pepsi Max και να επενδύσει σε light προϊόντα, όπου ο ανταγωνισμός αποδείχτηκε δυνατός. Για καλή τους τύχη όμως, είχε και η Coca Cola αρχίσει να αντιμετωπίζει προβλήματα, καθώς ο Τσάβες ξεκίνησε εκστρατεία κατά της Zero, λέγοντας ότι είναι καρκινογόνο και να αποσύρει το προϊόν από τα ράφια.

Στο εδώλιο η Coca Cola για τα αναψυκτικά
    Οι δύο πολυεθνικοί γίγαντες δεν είναι η πρώτη φορά που συγκρούονται στην… πόρτα της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Έχουν κοντραριστεί και πάλι, αλλά στην αγορά των αναψυκτικών και στην περίπτωση αυτή στο «εδώλιο» του κατηγορουμένου καθόταν η Coca Cola 3 Ε, μετά από καταγγελίες της Pepsico ΗΒΗ, η οποία την κατηγορούσε για την αθέμιτη εμπορική πολιτική της.
    Μια ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια στον «πόλεμο» μεταξύ των δύο ισχυρών, είναι ότι το 2006 τιμωρήθηκε για δεύτερη φορά η Coca Cola από την Επιτροπή Ανταγωνισμού με πρόστιμο και την ίδια χρονιά η Τσακίρης (θυγατρική της Coca Cola) κάνει τη δική της καταγγελία κατά της Tasty Foods, η οποία θα εκδικαστεί τον Μάιο, σαν ένα είδος αντίποινων.
    Στους επιχειρηματικούς κύκλους λένε χαρακτηριστικά πως είναι λογικό η Coca Cola, όταν βλέπει τη δεσπόζουσα θέση της Pepsico να μην μένει με σταυρωμένα τα χέρια, καθώς πιστεύει ότι εφαρμόζονται πρακτικές για τις οποίες η ίδια έχει κατηγορηθεί και τιμωρηθεί στον τομέα των αναψυκτικών. Δεν ανέχεται δηλ. η ίδια να πληρώνει πρόστιμο στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, όταν οι ανταγωνιστές της τις εφαρμόζουν χωρίς συνέπειες.
ΠΗΓΗ: kaythpena2011.blogspot.com