ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΝΙΔΗΣ: Η μεγάλη απόβαση στα λιμάνια του κόσμου

Επόμενοι σταθμοί του εφοπλιστή σε Ν. Αμερική, Ουρουγουάη, Βραζιλία, Γιβραλτάρ, Σιγκαπούρη, Μαρόκο, Πράσινο Ακρωτήρι, τώρα Παναμάς και επόμενοι σταθμοί του η Νότια Αμερική, η Βραζιλία και η Ουρουγουάη.
 Ο Δημήτρης Μελισσανίδης κατακτά ένα προς ένα τα λιμάνια ανεφοδιασμού ναυτιλιακών καυσίμων, έχοντας υπό τον έλεγχό της η Aegean 19 σταθμούς σε 40 στρατηγικά θαλάσσια περάσματα.
    Όταν για πρώτη φορά, ο Έλληνας εφοπλιστής πήρε τη μεγάλη απόφαση να ξεκινήσει αυτό το δύσκολο εγχείρημα σε έναν τόσο απαιτητικό τομέα, κανείς δεν περίμενε ότι θα έρθει η ώρα που θα γινόταν κυρίαρχος στην παγκόσμια αγορά καυσίμων.
    Η συμφωνία που υπέγραψε με την κυβέρνηση του Παναμά, αποτελεί το «όχημα» για δραστηριοποίηση της Aegean σε ένα καίριας γεωγραφικής σημασίας λιμάνι, το οποίο και αποτελεί σημαντικό δίαυλο για το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο, συνδέοντας τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό Ωκεανό.

ΤΑ ΟΦΕΛΗ
    Η Aegean απέκτησε άδεια για τη λειτουργία χερσαίων εγκαταστάσεων αποθήκευσης πετρελαιοειδών προϊόντων στα λιμάνια Cristobal και Balboa του Παναμά σε αποκλειστική βάση και στοχεύει να ξεκινήσει να λειτουργεί ως φυσικός προμηθευτής μέχρι το τέλος του δεύτερου τριμήνου του 2011. Οι δύο χερσαίες εγκαταστάσεις στον Παναμά έχουν δυνατότητα αποθήκευσης συνολικά περίπου 3 εκατ. βαρελιών με δυνατότητα επέκτασης, εξασφαλίζοντας άφθονη και απρόσκοπτη προμήθεια καυσίμων.
    Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με το ότι τα δύο συγκεκριμένα λιμάνια κατέχουν στρατηγική θέση στα δύο άκρα της διώρυγας, καθώς αποτελούν πέρασμα πλοίων των μεγαλύτερων ναυτιλιακών ομίλων παγκοσμίως και οι διελεύσεις σε ετήσια βάση ανέρχονται στις 14.000, ενώ σε συνδυασμένη βάση αποδίδουν ετησίως πωλήσεις καυσίμων περισσότερο από 5 εκατ. μετρικούς τόνους, καθιστούν το deal ακόμη πιο σημαντικό. Αυτό πρακτικά σημαίνει για τον όμιλο του Δημήτρη Μελισσανίδη, πως του επιτρέπεται να συνεχίσει να ανταποκρίνεται στην ισχυρή ζήτηση για τις ολοκληρωμένες υπηρεσίες του και την κερδοφόρο αύξηση του όγκου των πωλήσεών του.
    Μόλις λοιπόν ο Δημήτρης Μελισσανίδης πληροφορήθηκε πως το κανάλι του Παναμά σκοπεύει το 2014 να διπλασιάσει την δυναμικότητά του, επιτρέποντας τη διέλευση μεγαλύτερων πλοίων και παρέχοντας μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στο παγκόσμιο εμπόριο, έσπευσε να δραστηριοποιηθεί, παρά το έντονο ανταγωνισμό από παίκτες διεθνούς βεληνεκούς. Μάλιστα, ανέλαβε προσωπικά τις διαπραγματεύσεις για τη δημιουργία σταθμών ναυτιλιακών καυσίμων στην περιοχή, ακριβώς επειδή ήθελε να είναι σίγουρος για την έκβασή τους.
    Η απευθείας ανάθεση από την κυβέρνηση της χώρας δίνει σημαντικό προβάδισμα στον ισχυρό άντρα της Aegean έναντι των ανταγωνιστών του, οι οποίοι εποφθαλμιούσαν την ίδια άδεια.

ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ
    Η εισηγμένη μετά το deal στον Παναμά, αυξάνει την σφαίρα της επιρροής της στο «χάρτη» της παγκόσμιας αγοράς καυσίμων, αφού έχει καταφέρει να χτίσει 40 σταθμούς ανεφοδιασμού σε διάφορα σημεία του πλανήτη.
    Εκεί που ρίχνει το μεγαλύτερο επενδυτικό του βάρος τώρα είναι η εξασφάλιση αδειών για την κατασκευή νέων σταθμών σε Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Ουρουγουάη και Βραζιλία, που επίσης αποτελούν αγορές καίριας στρατηγικής σημασίας.
    Ανάλογη με εκείνη του λιμανιού της Ταγγέρης στο Μαρόκο, όπου θα εκμεταλλεύεται την αποκλειστική χρήση του σταθμού για τα επόμενα 25 χρόνια, σε ένα λιμάνι με κίνηση 10.000 πλοίων έως το τέλος του 2010.
    Μία από τις σπουδαιότερες εξαγορές, στις οποίες προχώρησε, ήταν και εκείνη της βελγικής εταιρείας Verbeke Bunkering, η οποία και κατέχει ηγετική θέση στις αγορές του Αμστερνταμ, του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας και θεωρείται η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά ανεφοδιασμού στον κόσμο. Ακόμη, υπό τον έλεγχό του έχει και τις εγκαταστάσεις καυσίμων της εταιρείας Shell στο Λας Πάλμας στα Κανάρια Νησιά, ενισχύοντας έτσι ακόμη περισσότερο τη θέση του στον Ατλαντικό ωκεανό, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη και η δημιουργία της κατασκευής τέρμιναλ της Aegean ΗΑΕ, μια επένδυση ύψους 150 εκατ. δολαρίων.
    Στην Τζαμάικα είναι το επόμενο λιμάνι του, όπου κι εκεί αγόρασε από τον κολοσσό Texaco τον σταθμό ανεφοδιασμού που διέθετε, καθώς και τη βελγική Bunkers at sea, η οποία προμηθεύει αποκλειστικά τα πλοία που διέρχονται από τη Βόρειο Θάλασσα, γεγονός που σημαίνει μεγαλύτερες προοπτικές ανάπτυξης και κερδών για την Aegean.
    Τα έσοδα από αυτούς τους σταθμούς καθώς και από τις άλλες δουλειές του ομίλου το δίκτυο πρατηρίων της Aegean, η ναυτιλιακή εταιρεία και μία ακόμη που δραστηριοποιείται στον χώρο της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, έχουν συνολικό τζίρο πάνω από 3,5 δις. δολάρια. Τα κέρδη της εταιρείας για το 9μηνο του 2010 από την άλλη, ανήλθαν στα 30,7 εκατ. δολάρια, παρά την κρίση που έχει πλήξει την παγκόσμια ναυτιλία.

Οι δύο χερσαίες εγκαταστάσεις στα λιμάνια Cristobal-Balboa του Παναμά έχουν δυνατότητα αποθήκευσης 3 εκ. βαρελιών

Τα σχέδια για τον ανεφοδιασμό στην Ελλάδα
    Στην εσωτερική αγορά καυσίμων ο Δημήτρης Μελισσανίδης αποτελεί έναν από τους δυναμικότερους παίκτες, αφού ελέγχει 600 πρατήρια και μερίδιο αγοράς κοντά στο 11%.
    Η συμφωνία που έκλεισε πριν από μια τετραετία με την Chevron για εξαγορά των 21 δεξαμενών αποθήκευσης στον Ασπρόπυργο, οι οποίες έχουν πρόσβαση και στη θάλασσα με μια προβλήματα που εξυπηρετεί δύο δεξαμενόπλοια, του δίνει ώθηση στα σχέδια για δραστηριοποίηση στην Αττική, την Πελοπόννησο και την νησιωτική Ελλάδα.
    Ένας από τους στόχους του είναι να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στον ανεφοδιασμό των νησιών του Βορείου Αιγαίου και των πλοίων που διέρχονται τα Δαρδανέλια και έχουν προορισμό τη Μαύρη Θάλασσα, γι’ αυτό και προχώρησε σε μάλλον μια προφητική κίνηση, στην αγορά 100 στρεμμάτων στην Αλεξανδρούπολη, για να επεκτείνει τον σταθμό που λειτουργεί στο λιμάνι της περιοχής.